دنیایی بی جواب

***

 

|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در سه شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ و ساعت ۱:۵۸ ق.ظ 
 فعالیت جدید

سلام درود بر شما دوستان Yahoo2

متاسفانه چند سالی است که بخاطره بیماری پاره ای از مشگلات نتوانستم yahoo2 را فعال نگه دارم.. بسیاری از دوستان گله دارند که نمیتوانند کتابهای بنده را دانلود کنند ... متاسفانه سروری که بنده کتابها را روی ان قرار دادم فیلتر و از دسترس خارج شده.. برای همین تمام تلاش خود را کردم که فایل ها را روی سرور داخلی قرار دهم تا دوستداران باستان شناسی به ان دسترسی پیدا کنند .. به زودی مجموعی جدید بنام تاریخ گمشده ایران به وبلاگ اصافه خواهد شد که مطمئنم از ان استقبال خواهید کرد .. تا انجا که در توان دارم به ایمیل شما. عزیزان جواب خواهم داد با تشکر.  سیدجلال صیادمیری

|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ و ساعت ۱۲:۳۱ ق.ظ  
 کشف اسکلت یک موجود فضایی در شیلی
کشف یک اسکلت عجیب در شیلی توجه بسیاری از محققان و علاقمندان به شناسایی و آگاهی از موجودات فضایی و فرازمینی را به خود جلب کرده است. 

به گزارش خبر 24 از زمان کشف این اسکلت عجیب که به یک انسان شبیه است در یک منطقه کویری موسوم به آتا کامادر شیلی به همین نام و به اسکلت آتا یا آتاکاما مشهور شده، برخی آن را یک انسان و یا انسان نما و موجودی فضایی و حتی یک میمون کوچک تصور کرده اند و برخی براین باور بودند که این موجود به طور حتم یک موجود فضایی است.  

 

آزمایش های متعدد بر روی این اسکلیت انجام شده و تلاش شده تا مشخص شود که این اسکلت به کدام گروه از موجودات تعلق دارد.این موجود برخلاف انسان که دوازده دنده دارد ده دنده دارد ولی شکل اسکلتی شبیه به انسان دارد.

سر و جمجمه این موجود اما بسیار بزرگتر از جثه اش است و سری بزرگ و دوکی شکل دارد. برخی براین باورند که ممکن است این اسکلت به یک جنین در قرن های گذشته تعلق داشته و یا نوعی پستاندار منقرض شده است  

برای خواندن بر روی ادامه کیک کنید


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ و ساعت ۲:۲۷ ق.ظ  
 رونمایی از کتیبه کشف شده در اذربایجان
رونمایی از کتیبه کشف شده خشایارشا بزرگ در آذربایجان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از این کتیبه

 ایرنا اظهار کرد: این کتیبه در تحقیقات ماموران انتظامی و در جریان دستگیری سارقان موزه آذربایجان کشف و به مسوولان میراث فرهنگی تحویل شده است.
تراب محمدی با اشاره به ارزش تاریخی این اثر یادآوری کرد: در نوشته های این کتیبه که به زبان میخی نگاشته شده است، بیشتر به موضوعات اجتماعی اشاره شده است. وی ادامه داد: در ترجمه این اثر شادی مردم و موضوع گردشگری در دوران هخامنشیان مورد توجه ویژه ای قرار داشته که حاکی از تمدن بزرگ ایرانیان دارد. وی با کم نظیر خواندن این کتیبه یادآور شد: این کتیبه با پرداختن به مسائل اجتماعی و حقوق بشر، از حیث اهمیت پس از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ در جایگاهی والا قرار می گیرد که می‌تواند پیام‌آور صلح و نوعدوستی ایرانیان از هزاران سال پیش به جهانیان باشد.
محمدی، قدمت این کتیبه هخامنشی را مربوط به دوره پادشاهی خشایارشا خواند که در ۱۷ سطر نوشته شده است. محمدی تصریح کرد: این کتیبه به نوعی دومین منشور حقوق بشر ایرانیان در هزاره‌های پیشین است که می‌تواند حقانیت ادعای ایران در نوعدوستی، صلح و شادی برای همگان را اثبات کند.
متن این کتیبه هخامنشی که در ۱۷ سطر نوشته شده به شرح زیر است:
۱- {خدای بزرگ است} اهورامزدا که بزرگترین
۲- خدایان {است} که این بوم را آفرید
۳- که آن آسمان را آفرید که مردم را
۴- ،۵- آفرید، که شادی را برای مردم آفرید
۵-،۶- که خشایارشا را شاه کرد
۶-، ۷- یک شاه از بسیاری
۷-،۸- یک فرمانروا از بسیاری
۸-،۹- گوید خشایارشا شاه
۹-،۱۰- هنگامی که شادی مردم سرزمین من را ببینی
۱۰-،۱۱- بر تو آشکار خواهد شد
۱۱-،۱۲- که من آنان را خوشنود کردم
۱۲- پیش از من داریوش
۱۳- شاه که پدر من بود او به خواست
۱۴- اهورامزدا مردم بسیاری را
۱۵- خشنود کرد اهورامزدا
۱۶- ….. با {دیگر} خدایان شهریاری مرا
۱۷- و آنچه را کردم
بخش نخست این کتیبه در دیگر کتیبه های هخامنشی، از جمله در کتیبه های داریوش بزرگ هم دیده می شود؛ نکته ای که از این بخش می توان دریافت کرد این است که «شاه شاهان» نام خود را پس از نام خدای بزرگ و مردم می آورد. در این سند نویافته توجه ویژه به مردم آشکار تر می شود چرا که شادی مردم و خشنودی آنها، بسیار با اهمیت ترسیم شده است، به طوری که موضوع اصلی این کتیبه شادی و خشنودی مردمان است. اسناد و الواح زیادی از دوران هخامنشی بدست آمده است که نشان می دهد کارگران و کارمندان از شرایط خوبی برخوردار بودند و برای کارهایشان به تناسب زحماتشان مزد می گرفتند
خشایارشا پسر داریوش بزرگ و بانو آتوسا و نوه کوروش بزرگ می باشد که بعد از داریوش بزرگ به کاخهای تخت جمشید افزود و آرامگاه او در نقش رستم می باشد.                                                      


برچسب‌ها: باستان شناسی ایران کهن
|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ و ساعت ۹:۴۲ ب.ظ  
 جام سیمین متعلق به هزاره دوم  
جام سیمین متعلق به هزاره دوم  پیش از میلاد با نقش 3 گاو در حال حرکت . بدست آمده از کاوشهای تپه مارلیک رودبار این جام که بصورت غیرقانونی از ایران خارج گردیده بود در حراجی کریستی در لندن به مبلغ یکصد هزار پوند به فروش رسید.!!


برچسب‌ها: باستان شناسی ایران زمین
|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ و ساعت ۸:۳۳ ب.ظ  
 
جنس سکه ها و وزن آنها
سکه های اشکانی از جنس نقره و برنز هستند و به جز یک مورد استثنایی سکه طلا دیده نشده است به عبارت دیگر سکه های طلا ضرب ننموده اند. سکه نقره درهم نامیده می شد که واحد بزرگتر آن چهار درهم و واحدهای کوچکتر آن سه ابول دو ابول و ابول بودند. وزن چهار درهمها در اوایل حدود 5.16 گرم بود اما به تدریج از وزن آنها کاسته شد به طوری که در اواخر حکومت اشکانیان وزن آنها به حدود سیزده گرم و حتی کمتر رسید تا جایی که برخی از محققان به اشتباه آنها را ...سه درهمی نامیدند. عیار چهار درهمها ابتدا خوب بود اما در اواخر حکومت به علت ضعف دولت اشکانی به تدریج به پستی و ناخالصی گرایید. رایج ترین پول این دوره درهم بود که در ضرابخانه های سراسر کشور ضرب می شد. وزن درهم حدود چهار گرم بود که در اواخر اشکانی حدود 6.3 گرم رسید. عیار درهمها نیز در ضرابخانه های شرق کشور از زمان فرهاد چهارم رو به تنزل گذاشت تا جایی که در زمان بلاش اول ضرب آنها در شرق امپراتوری به طور کلی متوقف گردید اما عیار سکه ها در ضرابخانه های غرب همیشه خوب بود و فقط در زمان شاهان آخر سلسله اندکی ناخالصی در آنها دیده می شود. وزن هر ابول تقریبا برابر یک ششم درهم بود. ابول ها بیشتر در اوایل حکومت اشکانیان ضرب می شدند که آخرین آنها مربوط به زمان ارد یکم است. شایان ذکر است گاهی سه ابول را نیم درهم نیز می گویند. سکه های برنزی نیز در تمام دوران فرمانروایی اشکانیان و در کلیه نقاط کشور به قطع و اندازه های کوچک و بزرگ و اوزان مختلف از چهارده گرم 7 گرم ضرب می شد. بر پشت این سکه ها نقوش مختلف مانند ماه و ستاره، فرشته بالدار، لنگرکشی، شاهین، اسب، فیل، سر شیر، دژ و علایم برکت و فراوانی، مانند خوشه گندم، خرما و انگور دیده می شد. واحد وزن سکه های برنزی کالکوی است که بر اساس اوزان یونانی بوده به طور متوسط دو گرم وزن داشتند و هر هشت کالکوی برابر یک ابول ارزش داشت. عیار کالکویها نیز به مرور زمان پست تر گردید به طوری که در اواخر حکومت اشکانیان تقریبا به نصف تنزل یافت. فقط سکه های ضرب سلوکیه از این قاعده مستثنی و همیشه از عیار خوبی برخوردار بوده اند.
بن مایه راهنمای سکه های ایرانی
سکه درهم تیرداد اشکانی

|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ و ساعت ۷:۵۲ ب.ظ  
  عجایب کوه پردیس " اولین خانه دنیا در ایران بنا شد "
یک پژوهشگر و باستان شناس ایرانی که 30 سال درباره عجایب کوه جم یا پردیس در استان بوشهر تحقیق کرده معتقد است این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید، نقطه آغازین رشته کوههای زاگرس، اولین خانه دنیا و محل قرارگیری کشتی نوح است!
بدیعی تا به حال 70 دوره آموزشی را در رشته های مختلف گذرانده است از پیانو، گیتار و نقاشی گرفته تا باستان شناسی و برنامه نویسی برای کامپیوتر. چون سال 52 جزو صد نفر اولی بود که برای برنامه نویسی کامپیوترهای ایران که به اندازه یک اتاق عظمت داشتند، استخدام شد.

یک پژوهشگر و باستان شناس ایرانی که 30 سال درباره عجایب کوه جم یا پردیس در استان بوشهر تحقیق کرده معتقد است این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید، نقطه آغازین رشته کوههای زاگرس، اولین خانه دنیا و محل قرارگیری کشتی نوح است!

به گزارش مهر، سالها پیش که کاوش در محوطه های تاریخی به دست باستان شناسان خارجی در ایران انجام می شد، "گیرشمن"، باستان شناس معروف مشهور فرانسوی درباره ایران گفته بود تا آن زمان تنها پنج درصد خاک ایران کاوش شده است اما همین اطلاعات اندک به دست آمده از حجم کمی از خاک ایران نشان دهنده اصالت و کیفیت عالی تکنولوژی در ایران قدیم بوده است و به طور قطع کشفیات تازه بر قدمت آن می افزاید.

در این میان یک پژوهشگر رشته تاریخ برای تهیه تز آکادمیک در مورد آغاز تمدن بشری در مقطع دکترا و اینکه در میان هم دانشگاهی های خود در لندن ثابت کند ایران جزو کشورهای جهان اولی است نه جهان سومی، به بررسی مستندات موجود در کوه پوز پدری استان بوشهر پرداخت چون تصور می کرد که شایعات در این منطقه نباید بدون مبنا باشد.

بدیعه دشتی، پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی است که چند سال پیش برای اثبات اینکه این منطقه اولین خشکی روی زمین است کارهای تحقیقاتی خود را با استفاده اسناد و مدارک موجود، شروع کرد.

در این راه از کتابخانه های معتبر دانشگاههای دنیا استفاده کرد اما استاد راهنما برای تاریخی که مورد نظر او بود وجود نداشت بنابراین باید به تنهایی تحقیق می کرد. در این بین کتاب اوستا به عنوان یکی از منابع کهن و قابل استناد در تحقیقاتش کمک خوبی بود.

بدیعی تا به حال 70 دوره آموزشی را در رشته های مختلف گذرانده است از پیانو، گیتار و نقاشی گرفته تا باستان شناسی و برنامه نویسی برای کامپیوتر. چون سال 52 جزو صد نفر اولی بود که برای برنامه نویسی کامپیوترهای ایران که به اندازه یک اتاق عظمت داشتند، استخدام شد.

پدری، جم و پردیس نام کوهی شگفت انگیز در بوشهر است

بدیعه دشتی اصالتا جنوبی است و نام فامیلش هم برگرفته از نام دشتستان است او که سالها درباره کوه جم در سی کیلومتری شمال شرق سیراف و سواحل شمالی خلیج فارس تحقیق کرده به خبرنگار مهر می گوید: محلی ها و ساکنان قدیمی دشتستان بزرگ به کوه جم، پوز یا پدری می گویند چون قله این کوه شبیه پوز است اما در کتاب اوستا از این منطقه به "ور جم کرد" نام برده می شود به همین دلیل نام جم نیز بر آن گذاشته شده است. اما یک پژوهشگر با استفاده از نام "پدری" که نام رسمی کوه و به معنی پارادایس یا بهشت اوستاست، واژه پردیس را برای آن انتخاب کرد به همین دلیل اکنون از واژه پردیس در کل کشور برای اماکن، مناطق حتی نام دختران نیز استفاده می شود.

دشتی کار بررسی تاریخ ایران را از سال 1980 تا کنون آغااز کرده و به این نتیجه رسیده که آغار تمدن بشریت و پیدایش زمین در منطقه ای به نام کوه پوز پدری یا جم در استان بوشهر است.

وی معتقد است که اولین بار نام منطقه بکر"جم" بر روی نقشه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی به عنوان قدیمی ترین منطقه پارینه سنگی ایران با شماره 26 ثبت شده است.

نسل اول انسان هیچ وقت میمون نبوده است

دشتی معتقد است اینکه برخی می گویند نسل اول انسان شبیه به میمون بوده کاملا اشتباه است و این نظریه هیچ گاه به اثبات نرسیده است چون آثار موجود در کوه جم حاکی از وجود فسیل انسان در هزاران سال پیش است.

وی ادامه داد: در کتاب اوستا آمده است که نژاد آریا یعنی ایرانی در جنوب ایران امروز متولد شده و هرگز از جای مجهولی به جای مجهول دیگری کوچ نکرده است. برخی از افراد به دلایل گوناگون مقاله ها و مطالبی می نویسند و می گویند میمون ها از جایی دیگر به ایران آمده و همان جا زندگی کرده اند و تغییر شکل داده اند و متاسفانه نشریات هم آن را چاپ می کنند. اما همه این چرندیات با ارائه کردن مدرک و فسیل انسان نشان دهنده مردود بودن این نظریه است.

وی گزارش برخی از روزنامه های داخلی را درباره مهاجرت میمون ها به ایران را آرشیو کرده است.



برچسب‌ها: عجایب, باستان شناسی, ایران
ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ و ساعت ۱:۵ ق.ظ  
 ایرانیان، قدیمی ترین کشاورزان جهان بودند.!
محققان دانشگاه توبینگن آلمان در حفاری‌های خود در حاشیه رشته کوه زاگرس در ایران موفق به کشف آثار و بقایای جوامع کشاورزی مربوط به عصر حجر شدند.

ایسنا: محققان دانشگاه توبینگن آلمان در حفاری‌های خود در حاشیه رشته کوه زاگرس در ایران موفق به کشف آثار و بقایای جوامع کشاورزی مربوط به عصر حجر شدند.
این یافته‌های باستان شناسی کاملترین تصویری است که از دوره‌های اولیه کشاورزی انسان‌ها یافت شده و نشان می‌دهد که مردمان ساکن فلات قاره ایران در کشف و توسعه کشاورزی نقش مهمی داشته‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مردمان ساکن این مناطق از دوازده هزار سال پیش جو، عدس و لوبیا پرورش می‌داده‌اند.
این یافته‌های باستان شناسی کاملترین تصویری است که از دوره‌های اولیه کشاورزی انسان‌ها یافت شده و نشان می‌دهد که مردمان ساکن فلات قاره ایران در کشف و توسعه کشاورزی نقش مهمی داشته‌اند.
تاکنون فرضیه رایج دربین مورخان این بود که کشاورزی در بخش‌های غربی منطقه‌ای که «هلال حاصلخیز» نام گرفته است یعنی بخش‌هایی از غرب ترکیه، سوریه، عراق، اردن و فلسطین آغاز شده است چون تمام شواهد مربوط به دوره‌های اولیه کشاورزی در آن نقاط کشف شده بود؛ اما اکنون ثابت می‌شود که ایران یعنی بخش شرقی این هلال حاصلخیز نیز در همان زمان محل اولین تجارب کشاورزی انسان‌ها بوده است.
در دهه 1950 میلادی باستان شناسان موفق به کشف شواهدی از کشاورزی اولیه در سرزمین‌های اشغال فلسطین شدند و مدعی شدند که کشاورزی نخستین بار در منطقه ای بین اردن و سرزمین های اشغالی شکل گرفته است.
پژوهش‌های باستان شناسی اخیر از سال ۲۰۰۹ و به ریاست نیکلاس کنراد از دانشگاه «توبینگن» آلمان در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و در جوار مرز با عراق آغاز شد. در ماه‌های اخیر به توصیه همکاران ایرانی این پژوهشگر، آنها حفاری در چند تپه کم ارتفاع را شروع کرده و به سرعت مجموعه‌ای از اشیا بسیار قدیمی از جمله باقی‌مانده ظرف‌های سفالی و نقاشی‌هایی از حیوانات و پیکر انسان را پیدا کردند.
بخش دیگری از یافته‌های باستان شناسان ابزارهای سنگی را شامل می‌شود که برخی از آنها مخصوص خرد کردن دانه‌های غلات و حبوبات بوده است. علاوه بر این مقداری هم دانه‌های غلات و حبوبات کشف شده که به گفته باستان شناسان نیم سوز شده‌اند ولی با وجود این محتویات این دانه‌ها به خوبی حفظ شده است.
نیکلاس کنراد با وجودی که در رشته زیست شناسی دانش چندانی ندارد ولی می‌گوید که تشخیص این دانه‌های غلات و حبوبات کار دشواری نیست و می‌گوید که آنها شبیه دانه‌های عدس و یا جو هستند که امروز همه ما با آنها سر و کار داریم.
مطالعات صورت گرفته در این منطقه حاکی از وجود نشانه هایی از ساختمان های مسطح یا بازسازی شده، ابزار مختلف و سازه های سنگی هستند که حضور گروه اجتماعی بزرگی را نشان می دهد. این گروه تحت شرایط اقتصادی نسبتا پایدار در این منطقه ساکن بوده اند.
همچنین هزاران نمونه جو و گندم وحشی، عدس و نخود در این منطقه شناسایی شده اند که به عنوان نشانه هایی از کشاورزی اولیه در جهان محسوب می شود.
بر اساس سطوح ایزوتوپ های رادیواکتیو یا اتم های عناصر یکسان با وزن مولکولی متفاوت، حضور انسان در این منطقه از رشته کوه زاگرس بین 9 هزار و 800 تا 12 هزار سال قبل تخمین زده می شود.
در اوایل این دوره مردم اقدام به جمع آوری گونه های وحشی گیاهان مانند جو و گندم وحشی می کردند، اما در پایان این دوره کشت محصولات زراعی مانند شکل اولیه ای از گندم های امروزی شکل گرفت.
نکته مهم در نتایج این آزمایش‌ها این است که این جوامع کشاورزی مشغول کشت نمونه‌های وحشی این نوع گیاهان بوده‌اند که بعدا حبوبات و غلات امروزی از آنها ریشه گرفته‌اند.
به عبارت دیگر دوازده هزار سال پیش انسان همان گیاهان وحشی را که در طبیعت وجود داشته کشت می‌کرده است.
کارشناسان کشاورزی باستان از نتایج این پژوهش‌ها استقبال کرده‌اند.
گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر مجله «ساینس» منتشر شده است. 
|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ و ساعت ۱:۱ ق.ظ  
 بزرگراهی از اسکاتلند به ترکیه

 

شبکه ای از تونل های دوران نوسنگی کشف شد

 

جام جم آنلاین : محققان در نهایت شگفتی موفق به کشف شبکه ای از تونل های زیرزمینی از عصر حجر شده اند که از اسکاتلند تا ترکیه در هم بافته شده است . به گزارش مهر، کاوشگران در اعماق صدها بقایای به جا مانده از خانه های دوران نوسنگی موفق به کشف تونل هایی درهم پیچیده شده اند. دوام این تونل ها برای ۱۲ هزار سال نشان می دهد شبکه اصلی تونل ها از وسعت غیر قابل توصیفی برخوردار بوده است. «هاینریش کوش» باستان شناس آلمانی می گوید بقایای این تونل ها در زیر بقایای به جا مانده از صدها خانه نوسنگی در سرتاسر اروپا کشف شده است . وی در کتاب «اسرار دروازه های زیرزمینی به سوی جهانی دیرین» می گوید این واقعیت که بسیاری از این تونل ها پس از گذشت ۱۲ هزار سال هنوز پابرجا باقی مانده اند نشان می دهد شبکه اصلی آنها باید بسیار عظیم بوده باشد. به گفته وی، تنها در باواریا در آلمان در حدود ۷۰۰ متر از این تونل زیرزمینی کشف شده و در «استیریا» در اطریش نیز ۳۵۰ متر یافته شده است. در سرتاسر اروپا هزاران متر از این تونل های مخفی کشف شده اند، تونل هایی که از شمال اسکاتلند تا مناطق مدیترانه ای کشیده شده اند . وسعت بیشتر این تونل ها بیشتر از ۷۰ سانتیمتر نیست، به این شکل تنها یک انسان به تنهایی و بدون هیچ ابزار و وسیله اضافی می تواند درون آن بخزد. این تونل ها در برخی از مناطق وسیعتر شده و در آنها جایی برای نشستن، مخازن انبار و یا اتاقهایی تعبیه شده است. تمامی این تونل ها به یکدیگر متصل نیستند اما در کنار یکدیگر شبکه زیرزمینی بسیار بزرگی را به وجود آورده اند .  برخی از متخصصان بر این باورند این تونلها محلی برای فرار انسان ها از چنگال شکارچیان بوده اند، اما برخی دیگر این تونل ها را به بزرگراه های امروزی تشبیه کرده اند تا انسان های دوران نوسنگی بتوانند در نهایت امنیت و ایمن از نوسانات آب و هوایی به نقاط مختلف سفر کنند.

 

***

عکس تزینی است


برچسب‌ها: عجایب باستان شناسی جهان
|+| نوشته شده توسط سیدجلال صیادمیری در چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ و ساعت ۱۲:۴۲ ق.ظ